Friday, July 1, 2011

HARI PERHITUNGAN AMAL (Yaumul Hisab)

HISAB DI AKHIRAT
Terdapat tiga golongan

1. Golongan yang tidak dihisab tetapi terus dimasukkan ke dalam neraka
- Mereka terdiri dari golongan yang tidak beriman (kafir)


Dan orang-orang kafir akan dihalau ke neraka jahannam dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke neraka itu dibukakan pintu-pintunya dan berkatalah penjaga-penjaganya kepada mereka: Bukankah telah datang kepada kamu Rasul-rasul dari kalangan kamu sendiri, yang membacakan kepada kamu ayat-ayat Tuhan kamu dan Memperingatkan kamu akan pertemuan hari kamu ini?" mereka menjawab: "Ya, telah datang! tetapi telah ditetapkan hukuman azab atas orang-orang yang kafir.
(AZ-ZUMAR : 71)


2. Golongan yang tidak dihisab tetapi terus dimasukkan ke dalam syurga
"Bi ghairi hisab" (golongan yang tidak dikenakan hisab)


Dan orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhan mereka akan dibawa ke syurga dengan berpasuk-pasukan, sehingga apabila mereka sampai ke syurga yang pintu-pintunya sedia terbuka dan penjaga-penjaganya mengalu-alukan mereka dengan kata-kata:" salam sejahtera kepada kamu, berbahagialah kamu, maka silalah masuk ke dalam syurga ini dengan keadaan tinggal kekal di dalamnya" (Mereka pun masuk)
(AZ-ZUMAR : 73)

Mereka dari golongan yang bertaqwa (beriman) yang terdiri dari :

Para Nabi dan Rasul dan pada aulia Allah (kekasih Allah)

Para aulia Allah adalah mereka yang memang bersungguh-sungguh menjaga setiap perintah dan larangan dari Allah. Mereka begitu menjaga hal yang wajib dan sunat dan sungguh meninggalkan hal yang haram bahkan hal yang makruh pun mereka tinggalkan.
Para aulia Allah adalah mereka yang paling sabar dan senantiasa redha terhadap apa saja yang menimpa mereka. Hati mereka senantiasa baik sangka kepada Allah atas apa saja musibah yang menimpa mereka.

Para syuhada (orang yang mati syahid) yang juga disebut golongan "Muqarrabin"

Orang yang terlalu dekat dengan Allah SWT disebabkan pengorbanan mereka dalam menegakkan agama Allah SWT. Bahkan nyawapun sanggup mereka korbankan semata-mata untuk mempertahankan agama Allah SWT. Sebab itu tidak hairan mengapa mereka mendapat kedudukan yang begitu tinggi di sisi Allah SWT.

Orang yang terlalu sabar

Sabar itu terbagi dalam tiga bagian :
a. Sabar melaksanakan perintah dari Allah SWT
b. Sabar menjauhi larangan dari Allah SWT
c. Sabar menghadapi segala ujian dari Allah SWT



3. Golongan yang akan dihisab (bagi menentukan berapa banyak amalan kebajikan atau amalan kejahatan.)
Mereka terdiri dari golongan :

Golongan "Ashabul yamin" (golongan yang menerima suratan di tangan kanan)

Golongan orang-orang soleh, abrar ataupun golongan "muflihun". Adapun golongan "Ashabul yamin" yaitu orang-orang yang memiliki sekurang-kurangnya Iman dan mereka juga adalah orang yang amal kebajikannya melebihi kejahatannya. Sungguh pun golongan ini terlepas dari azab neraka, namun mereka tidak terlepas menerima hisab dari Allah SWT. Mereka agak lambat untuk menempuh "Siratul mustaqim" disebabkan oleh pemeriksaan terhadap mereka.
Diterangkan bahwa di atas titian "Siratul Mustaqim" terdapat lima tempat pemeriksaan. Dan lima tempat pemeriksaan itu dijaga oleh para malaikat yang tugasnya memeriksa setiap hamba Allah. Bayangkanlah bagaimana sekiranya kita terhenti di kelima-lima tempat pemeriksaan itu ? sedangkan sehari di akhirat dinisbahkan dengan hari dunia adalah selama seribu tahun.

Golongan "Ashabus syimal" (golongan yang menerima suratan di tangan kiri)

Golongan ini ialah orang Mukmin yang 'Asi atau Mukmin yang durhaka. Kejahatan mereka lebih berat dari kebaikan yang mereka lakukan. Mereka ini akan dimasukkan ke dalam neraka dahulu, sebelum dimasukkan ke dalam syurga. Mereka dimasukkan ke dalam neraka sebagai berdasarkan kepada dosa dan maksiat yang mereka lakukan. Setelah tamat penyiksaan mereka di neraka, barulah mereka akan dimasukkan ke dalam syurga.

Golongan "Ashabul A'raf" (golongan yang berada diantara syurga dan neraka)

Golongan yang amal kebaikan dan kejahatannya itu sama banyak. Golongan ini walaupun mereka terselamat dari masuk ke neraka, tetapi mereka lebih lambat masuk ke syurga daripada golongan "Ashabul yamin" yang setelah menempuh sirotul mustaqim, tidak ada halangan lagi untuk masuk ke syurga. Tetapi bagi golongan "Ashabul A'raf", setelah mereka menempuh "Sirotul mustaqim" mereka masih lagi dihadang untuk ke syurga.

Maka Allah SWT pun berfirman kepada golongan ini yang antara lain,
"Sekiranya kamu hamba-hamba-Ku yang mempunyai lebih satu amalan kebajikan, begitu pemurah kepada hamba-hamba-Ku dan terus ke syurga, maka sesungguhnya Aku lebih pemurah dari itu."

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud:

-Amalan yang mula-mula akan dihisab bagi seseorang hamba di hari kiamat ialah solatnya. Jika solatnya baik, maka baiklah segala amalan yang lain. Dan jika solatnya itu rosak, binasalah segala amalannya yang lain- (HR. Thabarani)

No comments: